فروش كاندوم و مشاوره خانوادگي و محصولات زناشويي منتوشاپ فروش كاندوم و مشاوره خانوادگي و محصولات زناشويي منتوشاپ .

فروش كاندوم و مشاوره خانوادگي و محصولات زناشويي منتوشاپ

تاثير افسردگي بر رابطه زناشويي

امروزه افسردگي يكي از بيماري هاي شايع در تمام جوامع و كشورهاي دنيا محسوب مي شود و بسياري از زنان و مردان با اين اختلال روانپزشكي مواجه هستند. فرد افسرده ديگر چندان نمي تواند از زندگي اش لذت ببرد و دائم در تشويش و اندوه است و همين مسئله موجب مي شود اطرافيانش را نيز ناراحت كند.

امروزه اختلال افسردگي در روابط زناشويي نيز تاثير بدي گذاشته، به طوري كه بسياري از زن و شوهرها ديگر نمي توانند رابطه زناشويي گذشته را با يكديگر داشته باشند و از بودن كنار يكديگر لذت ببرند.

با دكتر محمدي كنگراني، روانپزشك و عضو كميته انجمن روانپزشكان ايران درباره افسردگي و نقش آن روي رابطه زناشويي همسران گفتگو كرده ايم

ابتدا بگوييد چه تعريفي از افسردگي داريد؟

- افسردگي اختلالي روانپزشكي است كه درمان آن زمان زيادي مي برد و فرد افسرده نمي تواند از زندگي خود آن طور كه بايد لذت ببرد و در رابطه زناشويي خود نيز ناتوان عمل خواهد كرد كه همين موضوع كيفيت زندگي زناشويي را پايين خواهد آورد. فردي كه افسرده است حتي نمي تواند ارتباط ميان فردي خوبي با ديگران داشته باشد و ممكن است در كار يا تحصيل خود مشكلاتي نيز پيدا كند. به همين دليل بايد اين اختلال را جدي گرفت. من به شخصه خيلي خوشحالم كه امسال از طرف وزارت بهداشت سال افسردگي نيز نامگذاري شده است. اين نامگذاري نشان از آن دارد كه مسئولان ما اين اختلال را بيش از گذشته شناخته و به آن اهميت داده اند.

اين اختلال بيشتر بين خانم ها شيوع دارد يا آقايان؟

- نمي توان به طور صددرصد مشخص كرد اما خانم ها با تغيير هورمون هاي مختلف روبرو هستند. بنابراين بيشتر در معرض اين اختلال اند. البته توجه داشته باشيد كه هم زنان و هم مردان از افسردگي و اضطراب آسيب مي بينند اما علائم اختلالات جنسي در مردان و زنان تفاوت هاي اساسي هم دارد. زن افسرده، ممكن است خود را براي شريك جنسي اش جذاب نداند و مرد افسرده نيز ممكن است فكر كند توانايي مردانگي خود را از دست داده و ديگر نمي تواند همسر ايده آلي باشد. چنين برداشت هايي در كاهش اعتماد به نفس فرد موثر است و به نوعي بر شدت افسردگي مي افزايد

مهم ترين ارگان جنسي افراد كدام است؟

- مغز مهم ترين ارگان جنسي افراد است. به همين دليل روي لذت بردن فرد از رابطه زناشويي بسيار تاثير دارد و افراد افسرده نمي توانند لذت زيادي از رابطه زناشويي شان ببرند. آنها افكار خوبي در ذهن ندارند و از اين نظر ميل جنسي شان كاهش مي يابد. اساسا مغز انسان فعاليت هاي مختلف بدن را از طريق مواد شيميايي خاصي به نام ناقل هاي عصبي كنترل مي كند. يكي از اين ناقل ها «دوپامين» نام دارد كه واسطه احساس لذت است؛ مثل لذت از غذا خوردن، لذت از تفريحات و همين طور لذت از فعاليت جنسي. در افسردگي، عملكرد اين ناقل عصبي به هم مي ريزد و در نتيجه، فعاليت جنسي هم آسيب مي بيند. يكي ديگر از هورمون هاي مغزي «سروتونين» نام دارد كه آن هم در فعاليت جنسي و انزال موثر است. افرادي كه از داروهاي ضد افسردگي استفاده مي كنند با اختلالاتي در ترشح سروتونين و اختلال در ميل يا فعاليت جنسي روبرو هستند.

آيا داروهاي ضد افسردگي باعث كاهش ميل جنسي مي شوند؟

- يك گروه از داروهاي بسيار رايج ضد افسردگي، داروهاي مهار كننده اختصاصي بازجذب سروتونين است. اين داروها ممكن است سبب كاهش ميل جنسي در آقايان و خانم ها شود و انزال را نيز در آقايان به تاخير بيندازد. البته همه بيماران افسرده دچار چنين عوارضي نمي شوند و بسياري از آنها با بهبود افسردگي، افزايش ميل جنسي را نيز تجربه مي كنند.

تاثير افسردگي بر رابطه زناشويي

اختلال افسردگي در روابط زناشويي نيز تاثير بدي مي گذارد

آيا استرس نيز روي ارتباط جنسي تاثير مي گذارد؟

- استرس و اضطراب جزو اختلالات رواني است كه در بروز بسياري از بيماري ها و مشكلات جسمي و حتي كاركرد جنسي موثر است و باعث آشفتگي در كاركرد جنسي مي شود. آشفتگي فكر و اشتغال خاطر با مسائل مختلف سبب مي شود فرد رابطه زناشويي مطلوبي نداشته باشد. همچنين اضطراب ممكن است سبب درد لگني در خانم ها و انزال زودرس يا ديررس در آقايان شود. در مورد خانم ها بايد بگويم كه زنان افسرده يا مضطرب ممكن است به ارگاسم، يعني اوج لذت جنسي دست پيدا نكنند يا دچار دردهاي لگني شوند. در مقابل، مردان افسرده و مضطرب نيز دچار تاخير در انزال مي شوند.

آيا درمان هاي روانپزشكي در اين مورد موثر هستند؟

- خيلي ها مايل اند بدانند كه براي درمان افسردگي و اضطراب در افرادي كه دچار اختلالات جنسي هستند، از چه روش هاي درماني مي توان كمك گرفت. بي شك مشاوره هاي روانپزشكي و روانشناسي و دريافت درمان هاي مناسب دارويي يا غير دارويي به فرد كمك مي كند تا بر استرس و اضطراب خود غلبه كند. حتي برخي مطالعات نشان داده اين درمان ها ممكن است به بروز بارداري و رفع اختلالات باروري هم كمك كند. بي شك، مداخلات درماني بر بهبود شرايط رواني فرد و كيفيت زندگي او اثر مطلوبي خواهد داشت.

آيا افسردگي روي ترشحات حين رابطه زناشويي همسران تاثير مي گذارد؟

- بله، در خانم ها اين ترشحات خشك مي شود و در آقايان خونرساني به آلت تناسلي كم خواهد شد و به همين علت رابطه زناشويي بسيار دردناك خواهد بود يا حتي مي تواند زمان به ارگاسم رسيدن را طولاني كند و به تاخير بيندازد.

آرامش پس از رابطه زناشويي و در آغوش كشيدن همسران چقدر اهميت دارد؟

- خيلي اهميت دارد چون زن و شوهرها كنار هم مي توانند احساس آرامش و امنيت كنند اما در مورد افراد افسرده اين طور نيست و فرد افسرده تلاش مي كند هر چه زودتر همسر خود را ترك كند كه همين موضوع روي روابط فردي همسران با يكديگر اثر منفي خواهد گذاشت.

چگونه مي توان به شريك زندگي افسرده كمك كرد؟

- بهتر است ابتدا به او احساس آرامش بدهيد و به او احترام بگذاريد و بگوييد: «من نمي توانم درك كنم كه تو دقيقا چه احساسي داري، ولي تمام تلاشم را مي كنم تا متوجه شرايطت بشوم و كمكت كنم.»

اكثر قريب به اتفاق افرادي كه دچار افسردگي مي شوند علاقه خود را به برقراري رابطه زناشويي از دست مي دهند. سعي كنيد به همسرتان بقبولانيد كه اين بي ميلي به دليل مسائل شخصي نيست و منحصرا مربوط به بيماري تان است.

نااميد نشويد؛ شايد بعضي روزها احساس كنيد كه تلاش تان به جايي نمي رسد اما مطمئن باشيد كه اظهار محبت دائمي بالاخره تاثير خود را مي گذارد و مي تواند همسرتان را متوجه ارزش هاي واقعي شخصي اش بكند. او را متقاعد كنيد كه به متخصص مراجعه كند و كمك هاي لازم را از او بگيرد. افسردگي مقوله اي نيست كه بتوان يك تنه به جنگ آن رفت.

به ياد داشته باشيد بهبود افسردگي درست مثل بهبود عمل جراحي است. از همسرتان به خوبي مراقبت كرده و تا جايي كه مي توانيد عشق و محبت خود را نثارش كنيد. البته انتشار نداشته باشيد كه كارهاي تان به سرعت نتيجه بدهد.

زندگي با يك فرد افسرده خيلي سخت است. چه راهكاري براي كسي كه در اين شرايط قرار گرفته، داريد؟

- بهتر است كسي كه در اين موقعيت است كمي به خودش و كارهايي كه دوست دارد انجام دهد، بپردازد. زندگي با فرد افسرده كمي خسته كننده است، به همين دليل بايد مراقب خودتان باشيد. براي خودتان وقت بگذاريد و با دوستان تان پارك يا سينما برويد. بيماراني كه دچار افسردگي هستند ترجيح مي دهند در خانه بمانند و هيچ كاري انجام ندهند. اگر شما هم بخواهيد اين كار را انجام دهيد ممكن است خودتان نيز دچار مشكل شويد. هميشه به ياد داشته باشيد كه اين دوران نيز سپري خواهد شد و حتما تلاش كنيد از متخصص كمك بگيريد تا زودتر به نتيجه دلخواه برسيد و از هرگونه روش هاي غير علمي دوري كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۱۳:۰۹ توسط:shaghayeghblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :